ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η θεατρική ομάδα «Εξ αμάξης»
παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση «Φαύστα» του Μποστ
στο θέατρο ΑΝΕΤΟΝ (Παρασκευοπούλου 42 & Κωνσταντινουπόλεως)
την Τετάρτη 18 Μαΐου, στις 20.30 μ.μ..
Όλα τα έσοδα θα διατεθούν για την κάλυψη των αναγκών των παιδιών της ΜΕΛΙΣΣΑΣ
Η Ερασιτεχνική Θεατρική Ομάδα «Εξ αμάξης» διανύει φέτος το δέκατο όγδοο χρόνο της ζωής της. Ο πυρήνας της ομάδας αποτελείται από εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ξεκίνησαν τη θεατρική τους παιδεία μέσα στο θεατρικό εργαστήρι της Σ.Ε.Λ.Μ.Ε. (Σεμινάρια Επιμόρφωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης). Μετά το τέλος των σεμιναρίων, το Σεπτέμβριο του 1992, αποφάσισαν μετά την προτροπή της Μόνας Κιτσοπούλου να συνεχίσουν την πορεία τους μέσα στο θεατρικό χώρο ως ερασιτεχνική ομάδα «Εξ αμάξης» διευρυμένη πλέον με μέλη ποικίλων επαγγελματικών ιδιοτήτων.
Στα έργα τα οποία έχουν παρουσιάσει περιλαμβάνονται: οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, «Το ταξίδι» του Γιώργου Θέμελη, «Η παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ, «Η βεγγέρα» του Ηλία Καπετανάκη, «Η αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες» κ.α.
Εκτός από τα επίσημα φεστιβάλ και τις ειδικές παραστάσεις τα παραπάνω έργα έχουν παρουσιαστεί και στο στούντιο «Παράθλαση», όπου πάντοτε δίνονται οι παραστάσεις των «Εξ αμάξης».
Το ορφανοτροφείο ΜΕΛΙΣΣΑ, που φέτος συμπληρώνει 90 χρόνια αδιάλειπτης προσφοράς στα παιδιά που το έχουν ανάγκη, είναι η στέγη, η προστασία και η φροντίδα για κορίτσια 6 έως 18 ετών τα οποία έχουν υποστεί παραμέληση, στηρίζοντάς τα στην κοινωνική τους ένταξη και μετά την ενηλικίωση, προωθώντας παράλληλα και το θεσμό της φιλοξενίας και της αναδοχής. Αυτή τη στιγμή η ΜΕΛΙΣΣΑ παλεύει για την επιβίωσή της, καθώς έχει διακοπεί η κρατική επιχορήγηση, και εκπέμπει έκκληση βοήθειας προς τους συμπολίτες μας για να στηρίξουν τη συνέχεια του έργου της.
Ευχαριστούμε την θεατρική ομάδα «Εξ αμάξης» και το Δήμο Θεσσαλονίκης για την ευγενική παραχώρηση του θεάτρου ΑΝΕΤΟΝ και σας προσκαλούμε στην παράσταση στις 18 Μαΐου για να γνωριστούμε από κοντά, να σας ενημερώσουμε και να βρούμε μαζί τρόπους, μέσα από την εθελοντική προσφορά, να σταθούμε στο πλευρό των παιδιών που μας χρειάζονται ώστε να σταθούν με τη σειρά τους πλάι μας σαν ισότιμοι ενήλικες.
Τιμή εισιτηρίου: 10,- Ευρώ
- Προσκλήσεις διατίθενται στο γραφείο του Σωματείου (Βασ. Όλγας 36) και στη ΜΕΛΙΣΣΑ στο Πανόραμα
Πληροφορίες για την εκδήλωση: 2310 830582 και 6947 263452 Βασιλική Φυτώκα
Πληροφορίες για τη ΜΕΛΙΣΣΑ: 2310 341 965 και 6973 598596 Ηρώ Στοϊλα
Πληροφορίες για το θίασο «Εξ αμάξης»: 6974 311567 Αναστασία Σπανού
Τηλ. επικοινωνίας για το Δελτίο Τύπου: 2310 830582 & 6973 598596 Ηρώ Στοϊλα
.....................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
ΦΑΥΣΤΑ του ΜΠΟΣΤ
Θεατρική Ομάδα «Εξ Αμάξης»
Ολίγα λόγια για το έργον από τον συγγραφέα
(από την πρώτη δημοσίευση του έργου στο Θέατρο , έκδοση θεάτρου,
μουσικής, χορού & κινηματογράφου για το 1965).
(από την πρώτη δημοσίευση του έργου στο Θέατρο , έκδοση θεάτρου,
μουσικής, χορού & κινηματογράφου για το 1965).
Είθισται, προ πάσης παραστάσεως, ο θεατρικός συγγραφεύς να απολογείται προς το κοινόν, είτε με σύντομο σημείωμα εντός του διαφημιστικού προγράμματος, είτε με φλύαρον διατριβήν εις τας φιλόξενους εφημερίδας, δια να κάνει κατανοητήν την «θέσιν» του. Στη «Φαύστα» θέσις δεν υπάρχει. Το έργο γράφτηκε σε στιγμή κεφιού και ούτε θυμάμαι να με «κούρασε; ούτε το «θέμα της να με απασχολούσε χρόνια». Το γραψα το καλοκαίρι το 63, φιλοδοξώντας να έχω στο συρτάρι κι ένα έργο που να μην είναι επίκαιρο και να μπορή να παίζεται ανεξαρτήτως εποχής.
Την ιδέα την πήρα από μια «τραγική ιστορία» που είχα δώσει προ ετών ως σκίτσο στον «θεατή», τότε που ένας καρχαρίας στο Κερατσίνι έφαγε κάποιο παιδί που κολυμπούσε. Αυτός στάθηκε ο πυρήνας της «Φαύστας», της «απολεστείς κόρης». Ποιητική αδεία, ο συγγραφεύς, το παιδί το έκανε κοριτσάκι και το εβάπτισε «Ριτσάκι», επειδή ήδη το δραματούργημα το είχε αρχίσει σε δεκαπεντασύλλαβο και τον εξυπηρετεί η πρωτότυπος ρίμα (αν του εχρειάζετο αγοράκι, να είσθε βέβαιοι, ότι, κατόπιν ωρίμου σκέψεως, θα το έβγαζε Γρηγοράκη). Αυτή ήταν η μόνη δυσκολία που αντιμετώπισε ο δραματουργός. Στο Κερατσίνι, το παιδί εξαφανίστηκε. Στη «Φούστα», το «Ριτσάκι» ξαναβρίσκεται με τους γονείς του, έπειτα από 20 έτη, βγαίνοντας από την κοιλιά του κήτους που ψαρεύει ο μανιώδης ψαράς πατέρας.
Παρ όλο που κατ αρχήν το έργο γράφτηκε ως «σκηνικό παιχνίδι» στο σημείο αυτό όπου η κόρη αφηγείται για τις χώρες που είδε ταξιδεύοντας χρόνια σ όλες τις θάλασσες, θα γινόταν «πολιτικό» με την παρεμβολή μερικών στίχων τρεχούσης επικαιρότητας, και το Ριτσάκι θα έλεγε στους γονείς του γνώμες για το Βιετνάμ, για την Κύπρο και τον Άγιο Δομίνικο, που υποτίθεται ότι γνώρισε παραπλέοντας τις ακτές τους. Ο σκηνοθέτης όμως δεν ήθελε πολιτική και ο συγγραφεύς δεν επέμεινε. Τελικά το Ριτσάκι είπε μερικά ανώδυνα πράγματα για το Θιβέτ και τη Μογγολία και έτσι συγγραφεύς και σκηνοθέτης έμειναν φίλοι. Αυτό το καλό έχει η «Φαύστα». Συσφίγγει τους δεσμούς σκηνοθετών και δημιουργών. Επιπροσθέτως έχει τας εξής πρωτοτυπίας και προσόντα: α) Με την παρεμβολήν 17 τραγουδιών γίνεται «μιούζικαλ» διαρκείας 2 ωρών. β) Αφαιρουμένων των τραγουδιών γίνεται «μονόπρακτον» μιας ώρας. γ) Δια της προσθέσεως 30-40 στίχων μεταβάλλεται εις έργον «πολιτικό» και δ) Δια της αφαιρέσεως των πολιτικών αιχμών γίνεται «σκηνικό παιχνίδι».
Είναι, δηλαδή, έργον αυξομειούμενον εις διάρκειαν, κατάλληλον δι όλους τους θιάσους και δι όλας τας σκηνάς, πράγμα που ουδείς συγγραφεύς κατάφερεν εις την παγκόσμιου δραματογραφίαν. Αισθάνομαι δε ιδιαιτέρως υπερήφανος, διότι αυτό που ο Σαίξπηρ και ο Αισχύλος δεν κατόρδωσαν να πραγματοποιήσουν το κατόρθωσα εγώ χωρίς να κουρασθώ πολύ. Έτερον δεν έχω να προσθέσω.
Μπόστ
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΟΣΤ
Ο Χρύσανθος (Μέντης) Μποσταντζόγλου, γνωστός ως Μποστ, γεννήθηκε το 1918 στην Κωνσταντινούπολη. Έπειτα από ένα πέρασμα στη Ρουμανία, η οικογένειά του ήρθε στην Ελλάδα.
Το 1939 εισάγεται στη Σχολή Καλών Τεχνών, εγκαταλείπει όμως τις σπουδές του έξι μήνες αργότερα. Το 1942 μπαίνει στο ΕΑΜ και το 1945 εκδίδει με δικά του έξοδα το πρώτο του βιβλίο: «Ο Άγιος Φανούριος. Βοήθημα δια την κατανόησιν των Κινέζων κλασσικών Γκα-τσου και Βου-Σβου-Νι».
Το 1952 αρχίζει να εργάζεται στην «Καθημερινή» ως ταμίας και βιβλιοθηκάριος. Το ταλέντο του το ανακαλύπτουν μετά από δυο χρόνια στις «Εικόνες» κι αργότερα στον «Ταχυδρόμο», όπου και αρχίζει να εργάζεται ως εικονογράφος. Εν τω μεταξύ, το 1953 έχει ήδη εικονογραφήσει και το πρώτο του κόμικ «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος» για τις εκδόσεις «Ατλαντίς» σε κείμενα της Ειρήνης Φωτεινού.
Το 1958 στη στήλη του το «Μποστάνι του Μποστ» εμφανίζονται και οι τρεις θρυλικοί σούπερ αντιήρωές του: η Μαμά Ελλάς, ο Πειναλέων και η Ανεργίτσα. Αποκαλυπτικές φιγούρες των κοινωνικοπολιτικών και πολιτισμικών μεταλλάξεων και αντιφάσεων μιας ολόκληρης εποχής. Ακολουθούν συνεργασίες με τα περιοδικά «Ομάδα», «Θεατής», «Ελευθερία» και μετά από αρκετές ανατροπές, δημοσιογραφικούς διωγμούς και μηνύσεις, καταλήγει στην «Αυγή».
Το 1966, κουρασμένος από το καθημερινό γράψιμο, ανοίγει το μαγαζί του «Λαϊκαί Εικόναι» και αρχίζει να διακοσμεί ποτήρια, πιάτα και διάφορα αντικείμενα, να πουλάει αντίκες και να ζωγραφίζει. Παράλληλα, ξεκλέβει χρόνο για να σκαρώνει τα δεκαπεντασύλλαβα θεατρικά του. Τα σκίτσα και τα χρονογραφήματα, αν και ουσιαστικά τα έχει σταματήσει, επιστρέφει για μικρές περιόδους σε αυτά, συνεργαζόμενος με τον «Ταχυδρόμο», το «Αντί», τον «Θούριο», το «Mens Look», την «Πρωινή» και την «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία».
Η ζωγραφική δίνει σιγά-σιγά την ευκαιρία στα πινέλα του ν' αφηγηθούν με αλληγορίες και συμβολισμούς, όλα αυτά που δεν μπορούσαν να πουν μέχρι τώρα οι πένες. Ήρωες της αρχαιότητας και της ελληνικής επανάστασης, αλλά και ιστορικά ζευγάρια όπως ο Ερωτόκριτος με την Αρετούσα, ο «Ρομέος και η Ιουλιέτα», η Ασπασία και ο Περικλής, ποζάρουν στα κάδρα του αυτοδίδακτου Μποσταντζόγλου, μπολιασμένοι από τη λαϊκή ζωγραφική, την εικονογραφία του Καραγκιόζη, την υπερεαλιστική ματιά του Εγγονόπουλου και πάνω απ' όλα, την απλότητα του Θεόφιλου.
Με τον δικό του ανορθόδοξο τρόπο, καταπιάνεται και με το Θέατρο. Γράφει, λοιπόν, εκτός από τα αριστουργήματα «Φαύστα» και «Μήδεια», τον δικό του «Δον Κιχώτη», την «Όμορφη πόλη», τη «Μαρία Πενταγιώτισσα», το «40 χρόνια Μποστ». Το κύκνειο άσμα του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» είχε την τιμή και τη χαρά να το δει, καταχειροκροτούμενος, να παίζεται στο Ηρώδειο, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, στις 13 Δεκεμβρίου του 1995.
ΦΑΥΣΤΑ
του Μποστ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γκασνάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Καλαϊτζίδης
Πίνακας Εξωφύλλου: Νταίζη Δέλλιου
Βοηθοί ενδυματολόγου: Μαρία Ορφανού, Δήμητρα Τάκα
Βοηθός σκηνογράφου: Εύα Σταυράκη
Γραφίστας σκηνικού: Κωνσταντίνος Φούντος
Τους ρόλους ερμηνεύουν:
Γρηγόρης Μανωλόπουλος: Αφηγητής
Μαρία Σταυρακάκη: Φαύστα
Ελένη Καραμεσίνη: Ελένη
Παύλος Κομνηνός,
Άγγελος Πουσκούρης: Γιάννης
Νατάσσα Καραγιαννίδου: Μαριάνθη
Λαμπρινή Νιάκα,
Ντίνα Τσολάκη: Ριτσάκι
Νίκος Σπανός: Κος Ιατρού
Ελένη Καραμεσίνη: Κα Ιατρού
Θωμάς Αμαξόπουλος: Νέος
...............................................................................................................................................................
Δεν είμαστε ηθοποιοί. Είμαστε – ίσως – καθηγητές, καθηγήτριες, μηχανικοί, γιατροί. Έτσι μας είπαν. Έτσι λέμε. Αυτά γράφουν άλλωστε τα «χαρτιά» μας. Εμείς, ψάχνουμε να ανακαλύψουμε τι είμαστε. Ίσως το βρούμε, ίσως όχι. Το ψάξιμο όμως μέσα στα θεατρικά μυστικά μονοπάτια μας χρειάζεται για να υπάρχουμε. Όλοι μαζί στις ατέλειωτες ώρες της μοναξιάς μας. Όλοι μαζί για να μπορούμε να υπογράφουμε:
οι «Εξ αμάξης»
.......................................................................................................................................................................
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου