Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011

Τι σημαίνουν τα χριστουγεννιάτικα παραμύθια για τα παιδιά


Ποια είναι η θεραπευτική αξία των χριστουγεννιάτικων µύθων για το µικρό παιδί;


Οι ανθρώπινοι μύθοι έχουν τη μαγική ιδιότητα να αποτυπώνουν σημαντικές θεματολογίες της ζωής μέσα από τη χρήση πολλαπλών συμβόλων.

Ενα από τα διαχρονικότερα σύμβολα είναι ο Αγιος Βασίλης, η προσωποποίηση του καλού, της άνευ όρων αγάπης, της προσφοράς, του οικουμενικού σεβασμού στην παιδική ύπαρξη. Ο συμβολικός λόγος του μύθου του λειτουργεί προστατευτικά και θεραπευτικά στο μικρό παιδί, παρέχοντάς του μια σειρά από σημαντικά από οφέλη, όπως είναι:

- Η εξοικείωση με πολύπλοκες έννοιες (π.χ. η δύναμη του καλού) μέσα από μία στρωτή ιστορία που το παιδί μπορεί να ενσωματώσει.

- Η επεξεργασία σημαντικών ηθικών αξιών, όπως π.χ. η γενναιοδωρία ως ανθρώπινη αρετή.

- Η ενίσχυση της κριτικής του σκέψης. Εκείνο μπορεί και συνομιλεί προσωπικά με την αφήγηση, ερμηνεύει τους συμβολισμούς, χτίζει τα δικά του μηνύματα για κεντρικές έννοιες (αδικία, φτώχεια, μοναξιά, καλό, κακό).

- Η προβολή στον μύθο βαθύτερων ερωτημάτων και αγωνιών που το ταλανίζουν (π.χ. με αγαπούν οι γονείς μου; Εχω κάνει καλές πράξεις;) στις οποίες ο γονιός δύναται να απαντήσει.

- Να βγαίνει το παιδί από δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις, να επεξεργάζεται τι νιώθει, τι το φοβίζει, τι επιθυμεί, ταυτιζόμενο με το θέμα της ιστορίας, το οποίο έχει και αίσιο τέλος.

Πότε το παιδί θα είναι έτοιµο να του καταρρίψουµε τους µύθους;

Σε ένα παιδί που εξελίσσεται φυσιολογικά, η κατάρριψη του μύθου θα έρθει όταν το ίδιο το παιδί οδηγήσει τον γονιό στον δρόμο της αλήθειας. Το λάθος πολλών γονιών είναι ότι συντηρούν με νύχια και με δόντια μύθους ζωντανούς, ενώ το παιδί τους έχει αποσυνδεθεί συναισθηματικά από εκείνον.

Ενα παιδί που συνεχίζει να διατηρεί τους μύθους ζωντανούς μέσα του και αρνείται να τους εγκαταλείψει, ενώ όλοι οι συνομήλικοι το έχουν καταφέρει, σημαίνει ότι κάπου καταπονείται ψυχολογικά.

Το παιδί οφείλει να μάθει ότι υπάρχει και μια άλλη ανάγνωση των μύθων, εκείνη που φιλτράρεται μέσα από την αρχή της πραγματικότητας. Πρέπει να καταφέρει να διαχωρίζει το αληθινό από το φανταστικό, να επεξεργάζεται τη γλώσσα των συμβόλων, να εξερευνά τα μηνύματα που κρύβονται πίσω από το ορατό ή το αυτονόητο και να κάνει αναγνώσεις μεταφορικές. Αυτό θα το εμπλουτίσει συναισθηματικά και νοητικά.


http://topeiraxtiri.blogspot.com/2011/12/blog-post_1219.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FBoIcR+%28.%29

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου