Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2011

Παιδί και δυσλεξία: Βαριέται ή δυσκολεύεται να μάθει;




Απροσδόκητες δυσκολίες κατανόησης και περιγραφής παρουσιάζουν αρκετά παιδιά, όταν παίρνουν μία νέα πληροφορία, ενώ είναι πολύ έξυπνα. Αυτό συμβαίνει παντού στον κόσμο -στην Ελλάδα, στην Κίνα, στη Γαλλία. Από το 1650, είχε διαπιστωθεί ότι συνέβαινε. Η δυσκολία αυτή πριν από 40 χρόνια ονομάστηκε δυσλεξία. Τι είναι ακριβώς;


Ορισμό δυσλεξίας δεν έχουμε, γιατί κάθε δυσλεκτικός παρουσιάζει διαφορετικό συνδυασμό συμπτωμάτων -υπάρχει δυσκολία ιδιοσυστασιακής προέλευσης αυτής της γνωστικής δυσκολίας. Πάντα, όμως, τονίζεται ότι τα δυσλεκτικά παιδιά είναι πολύ έξυπνα και δημιουργικά, π.χ. ο Πικάσο, με συχνή κλίση στο σχέδιο, τους υπολογιστές και τη ζωγραφική.

Δυσλεξία ονομάζουμε τη μαθησιακή δυσκολία στη γραπτή έκφραση, την ανάγνωση, την ορθογραφία και την ανάκληση μνήμης. Μερικοί επιστήμονες προσθέτουν και τη δυσκολία στα μαθηματικά και τη λεπτή κινητικότητα. Υπάρχει από τη γέννηση του παιδιού –εγγενής δυσλεξία- ή παρουσιάζεται αργότερα στη ζωή του -επίκτητη δυσλεξία-. Τα παιδιά αυτά έχουν λάβει τη συνηθισμένη εκπαίδευση και συμμετέχουν στην κοινή κοινωνικο-πολιτισμική ζωή. Οι σύγχρονοι επιστήμονες τονίζουν τη σημασία που έχει ο τρόπος που διδάσκεται ένα παιδί, τι μαθαίνει, ποιος διδάσκει το παιδί και αν οι γονείς του έχουν την ίδια δυσκολία.

Ο μικρός Πέτρος είναι 6 ετών. Στη διάρκεια 5 μηνών, διδάχτηκε στο νηπιαγωγείο τα βασικά χρώματα. Ενώ οι περισσότεροι συμμαθητές του τα έμαθαν, εκείνος μπερδεύει ακόμη το πράσινο με το άσπρο. Στα 7 του χρόνια, η δασκάλα ίσως πει ότι χρειάζεται να ζητήσουν γνώμη ειδικού. Παλιά, θα λέγανε «δεν τα παίρνει».

Υπάρχει η δυνατότητα, ο μικρός Πέτρος να μάθει να διαχειρίζεται αυτή τη δυσκολία του και να προχωρήσει στη ζωή; Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί του πρέπει να απευθυνθούν σε νευρολόγο ή τον αναπτυξιακό παιδοψυχολόγο, οι οποίοι διαπιστώνουν τι είδους δυσλεξία είναι η δυσκολία του παιδιού.

Τώρα, υπάρχουν συνεχείς έρευνες που αναφέρουν τα αμέτρητα αίτια της δυσλεξίας, τα χαρακτηριστικά της, πότε ξεκινάει, αν και πώς μειώνεται ή εξαφανίζεται και άλλους παράγοντες επιρροής. Μειώνονται, δε, οι αρνητικές ψυχοσυναισθηματικές επιρροές στο παιδί, από φίλους και συγγενείς, λόγω άγχους απόρριψης, φόβου λόγω συνεχούς αποτυχίας και έλλειψης κινήτρων για προσπάθεια.

Να μην ξεχνάμε, λοιπόν, ότι τα δυσλεκτικά παιδιά είναι ικανά παιδιά που μπορούν να τα καταφέρουν ιδιαίτερα καλά -δυσκολεύονται σε κάποιον τομέα, όπου έχουν από εμάς την ανάγκη για προφορική διδασκαλία, υπομονή, επανάληψη και μεθοδικότητα, ως προς το πότε, το πώς και το τι μαθαίνουν.

Πάνω από όλα, έχουν ανάγκη την ΑΓΑΠΗ - ο εκπαιδευτικός ρόλος είναι Τέχνη με Αγάπη.

 http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=427838&cid=14

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου